وجه ا... قربانی زاده؛ امین اسد پور
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، ، صفحه 125-166
چکیده
امروزه محیط سازمان ها بیش از هر زمان دیگری پیچیده، پویا و متحول شده است و دگرگونی ها یکی پس از دیگری مدیران را با چالش های جدیدی رو برو می سازد. بقا و بالندگی در چنین محیط هایی تنها با تغییر و سازگاری با پویایی ها امکان پذیر است که لازمه آن یادگیری و توجه به ویژگی های تاثیر گذار بر فرایند یادگیری سازمانی است. یکی از عوامل موثر بر فرایند ...
بیشتر
امروزه محیط سازمان ها بیش از هر زمان دیگری پیچیده، پویا و متحول شده است و دگرگونی ها یکی پس از دیگری مدیران را با چالش های جدیدی رو برو می سازد. بقا و بالندگی در چنین محیط هایی تنها با تغییر و سازگاری با پویایی ها امکان پذیر است که لازمه آن یادگیری و توجه به ویژگی های تاثیر گذار بر فرایند یادگیری سازمانی است. یکی از عوامل موثر بر فرایند یادگیری سازمانی، سبک مدیریتی موسوم مدیریت کنکاش – سیبرنتیک یا CSM است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. در این پژوهش تاثیر متغیر CSM بر یادگیری سازمانی سنجیده شده است و در این میان به نظر می رسد متغیر فرهنگ یادگیری رابطه بین متغیرهای CSM و یادگیری سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان متغیر میانجی عمل می کند. جامعه آماری پژوهش کارکنان سه بخش از شرکت ایران خودرو بوده و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. در این پژوهش برای بررسی ابعاد متغیرهای مورد مطالعه و سنجش روایی سازه، از تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون فرضیه های پژوهشی از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که متغیر CSM بطور مستقیم بر فرهنگ یادگیری و فرایند یادگیری سازمانی تاثیر گذار است. همچنین تاثیر گذاری CSM به صورت غیر مستقیم و از طریق متغیر تعدیل کننده فرهنگ یادگیری بر فرایند یادگیری سازمانی نیز تائید شده است.